söndag 17 januari 2010

Trendkänslig - Skulle jag?

Medans potatisen kokar i köket så grunnar jag på varför det är så vitt runt omkring mig här hemma. Vitt är behagligt och enkelt, har man vitt i basen så kan man kompletera med andra färger i kuddar, muggar & ljuslyktor mm. resonerar jag med mig själv.
Smart va? Jag är ju jättefiffig som kommit på det alldeles själv!!!!!

När vi flyttade hit 1998 var alla väggar, köksinredning + badrumskakel vitt. Allt var vitt och jag höll på o dö av smaklöshet. Så kunde vi inte ha det, nej vardagsrummet fick en "varm" gul färg som kvastades "snyggt" så att det blev sådär levande... Hallen samma sak men den blev orange.
Oscars rum blev MFF-blått & Gustav gräsgrönt, även dessa färger kvastades!
Vårt sovrum målade vi någon blå/grön historia som var jättemörk. Hela huset såg helt enkelt för djävligt ut. Och nu i efterhand kan man ju undra varför ingen sa till oss.
Förmodligen för att det såg likadant ut hemma hos dem.
Snälla människor, hur kunde vi? Tyckte vi verkligen att det var snyggt?

Det går något år och nu vill jag ljusa upp det lite (har jag kommit på) jag har hittat en speciell nyans av blått till köket. Även nu tycker jag att jag är otroligt finurlig som hittat just den färgen. Sagt och gjort, det blev målat och jag blev jättenöjd. Plötsligt börjar jag se den här speciella blå färgen lite här o där, i tidningsreportage eller på väggen i någon TV-serie.
Det slår mig inte förrän efter ett bra tag att den där färgen har funnits där hela tiden, jag har sett den men inte förstått det. Nästan en kuslig känsla. Någon styr mina tankar-känsla!
Bestämmer jag inte själv vad jag tycker är snyggt?
Faktum är att jag får nog erkänna att jag är rätt trendkänslig. Alla väggar i vårt hus är vita igen precis som de var när vi flyttade in för 12 år sen. Köket är vitt igen, efter att ha varit i bok några år, kaklet är vitt i badrummet. OCH JAG TYCKER DET ÄR SNYGGT!
Men frågan är om jag har bestämt det själv eller om det är någon annan som bestämt det åt mig? Det får väl kvitta kan jag tro. Om några år är jag väl där igen och skall ha färg på väggarna överallt - men snälla ni, för guds skull säg till mig då!


3 kommentarer:

  1. När vi flyttade in i vårt hus svampade vi flera rum. Jisses!!!!
    Jag älskar också vitt, vitt och vitt. Jag tror att vi matas med information dagligen utan att vi märker det. Det känns inte bra men jag känner igen mig i dina tankar.
    Vad hjälpte jästen till med för gott.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Usch ja, man påverkas av reklam och marknadsföring hela tiden. Men jag är en sk "slow adapter" och tar det till mig först när kurvan mattas ut. Mao seg i starten. Jag försöker intala mig själv att jag ska gå mer på vad trenden säger men jag måste ha tid på mig. Like it or not - thats me!
    Men under årens lopp har jag kommit på att ljusa nyanser i vitt, beige, brunt och grönt är något som jag återkommer till hela tiden och har bestämt mig för att det är det som får gälla oavsett vad trenden säger. Jag trivs med dessa färger och det måste jag hålla i tanken när jag ska välja färger till ja anything.
    Kramizar//
    Cina

    SvaraRadera
  3. Jo, man är nog trendkänslig, för drygt 10 år sedan hade nog alla kvastade eller svampade väggar i olika färger.
    Man säger nu att man alltid ska ha det vitt men, vi får väl se... :)
    Kram

    SvaraRadera