söndag 31 januari 2010

Recept!

Ni måste prova att göra egen marmelad, jag är helt lyrisk över den friska smaken.

1 kg. apelsiner
225 g. torkade aprikoser
6 dl vatten
1 l. socker
2-3 tsk. citronsyra

Borsta apelsinerna väl i varmt vatten. Skär dem i bitar med skalet på.
(Nu står det i receptet att man skall mala apelsiner & aprikoser i köttkvarnen... vet inte hur det är med er men jag har i alla fall ingen köttkvarn så det hoppade jag över)
Skär aprikoserna i små bitar, lägg frukten i en gryta, häll på vattnet. Koka på svag värme med lock i 20 min. Rör då & då.
Rör ner sockret och låt fruktmassan koka kraftigt utan lock ytterligare 20-30 min.
Rör ner citronsyran. Häll upp marmeladen i varma, väl rengjorda burkar och sätt genast på locken. Förvara burkarna mörkt och svalt.
Vill man ha en slätare marmelad (och inte kört med köttkvarnen) kan man som jag, stavmixa hela härligheten efter den kokat färdigt så blir den slät och fin.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar