söndag 11 april 2010

Tankar om åldern!

Den 10.e april är den dagen flest svenskar fyller år. Det klarade jag med en dag, min födelsedag blev i dag den 11:e april!
Jag vaknade i morse av en "manskör" som sjöng vi gratulerar för mig, de bar på stora paket som innehöll nya jättefina mateustallrikar!
I kväll skall de invigas med en grillbit och goda tillbehör.

Att fylla år är rätt skoj men att bli ett år äldre... det är inget vidare.
Det är som det är, vad (fan) skall man göra?
Men siffran jag fyller är chockerande. Hur blev det på detta viset?
När mina kära dagisbarn frågar mig hur gammal jag är så säger jag: Gissa!
Det är en bra grej för de brukar svara 22! Det är ju en enormt hög siffra och jag brukar svara:
Jajamensan!
- De skulle bara veta, det var ett helt liv sen jag var 22.
När jag beklagar mig för mamma hur i allsindar jag blivit så här gammal så svara hon bara: Du, stumpan tänk på mig, jag har en dotter som är så gammal!
Så där får man inget stöd heller.

Kanske är fördelen att erfarenheterna av livet gjort en en aningens vis, det är bra.
Vissa saker som var viktiga innan tar man med en klackspark i dag, det är bra.
Barnen börjar bli stora och klarar sig själv = mer egentid, det är bra.
Ekonomin är stabil, det är bra.
Jag är tryggare i mig själv, det är bra.

I den boken jag läser för tillfället försegår ett samtal emellan en yngre man och en gammal kvinna. Med ålderns rätt berättar hon en massa sanningar som chockerar den stackars mannen.
Hon säger precis vad som faller henne in, i vilken dager hon sätter sig själv bryr hon sig inte om. Så gammal är hon!
Det känns befriande, jag gillar den gamla tanten. Så som hon pratar kan bara en gammal människa göra. Något att se fram emot!!!
Nu vill jag inte påstå att jag är gammal men jag är heller inte ung, mitt i livet tror jag och hoppas att jag är.


Vi brukar uppvakta varandra på jobbet när vi fyller år. I fredags fick jag de här fina örhängena av mina goa arbetskamrater. Mitt i prick - mina nya favoriter!
Mamma har varit här och gratulerat, mina systrar och svärmor har ringt, några grattis sms på mobilen. Det känns kul att bli ihågkommen.
Vi brukar inte ställa till med kalas längre när vi vuxna fyller år. Jag är så nöjd med en god middag med familjen. Anders fixar och jag njuter!
Ha en skön söndag!

- Hur gammal jag blir?
- Det är väl inget att hymmla om, 45!

11 kommentarer:

  1. Så tjejen fylle jämt. 45 är väl ingen ålder. Du ser ju så fräsch ut och snart kommer jag ikapp dig :-)
    Grattis kramar

    SvaraRadera
  2. Grattis på födelsedagen min vän!
    Fina tallrikar!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men grattis! Du fyller ju på ett sätt jämt tycker jag så se till att fira rejält. Kan väl erkänna att jag slår dig med ett par år;-))

    SvaraRadera
  4. Hurra och Grattis på födelsedagen!
    Hoppas du får en skön dag. Tänk på det att man får hör sanningen från barn, alltså framstår du som 22 eller hur?
    Stora kramar till dig från Sörensens

    SvaraRadera
  5. Grattis kära kollega, hoppas att du njuter av din dag!!! Massor av kramar från mig & familjen hälsar också!

    SvaraRadera
  6. Hej Monica!
    Har länge tänkt att jag skulle ge mig på att våga kommentera och valt att inte våga. Idag vågade jag!
    Far brukade säga att han hade si eller så många år liksom för att betona livserfarenhet, visdom mm. Se det så i stället, du var ju inne på det själv!
    Grattis från kusin Maria med familj

    SvaraRadera
  7. Stort GRATTIS till dej på födelsedagen... Vilka fina tallrikar du har fått, gillar dem verkligen... Och så glad jag blir att du gillade örhängena:) Kram Kram från Sanna

    SvaraRadera
  8. Snyggaste 45-åringen jag "känner"!
    Stort grattis till dig vännen!!
    Snygga örhängen du fick av dina kollegor!
    Jag fyller jämt i år och har äntligen (haft åldersnoja i några år) kommit fram till att min ålder är bra och att jag trivs i livet! Jag har till och med blivit så gammal att jag har börjat lite nätt att säga vad jag tycker och tänker, jag bjuder på det!
    kram och ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
  9. STORT grattis till dig på födelsedagen önskar Hanssons!

    Kramar Camilla

    SvaraRadera
  10. Stort GRATTIS!!!
    Vilka vackra presenter du fått!
    Vaddå gammal? Du bär din ålder med GLANS!!!
    Jag har hört nånstans att man håller sig ung om man omger sig med yngre människor.
    Tänk vilken tur vi har, som arbetar med barn!!!

    Sköt om dig!
    Grattis-kram!
    //Nettan

    SvaraRadera
  11. Grattis i efterskott underbara du och vem fan vill vara 20 år och förvirrad igen?

    :D

    SvaraRadera