måndag 12 juli 2010

Vilda tankar om Foppatoffeln!

Ingen i familjen äger ett par Foppatofflor - varken äkta eller fusk. Jag inser det praktiska med luftiga, lätta och tvättbara sommarskor men det finns ett men.
De är inte granna!
Jag har försökt akta mig för uttryck som: "jag skall aldrig köpa ett par såna tofflor"
För den minan har man ju gått på några gånger och fått äta upp när man sen råkar ångra sig.

Liksom i vintras när lillebror vägrade ta på sig kängor i -10° utan gick i sina vans, så har han nu envist vägrat att ha något annat på fötterna än strumpor och gympaskor, fast nu är det +35°. Man kan inte säga annat än att han är konsekvent!
Men nu kände jag att det var dags att ta mitt mammaansvar och sätta ner foten. (he,he)
- Nu kör vi och köper ett par foppatofflor till dig innan fötterna förvandlas till två svampar - alla andra människor går ju omkring med såna så det kan du också göra!
Så löd min stränga uppmaning.
Suck och grymt och jag vägrar, kom det från lillebror.
Han är envisare än jag och han vägrar verkligen. Vi hittade ett par andra sandaler till slut och det kan jag säga var inte så lätt eftersom verkligen ALLA går omkring i Foppa.
Själv har jag som sagt lyckas värja mig men jag aktar mig och håller det lite öppet - de är visserligen fula men rätt som det är, det skulle inte förvåna mig så sitter där ett par på fötterna. Och då kan ingen säga: "vad var det vi sa" för jag har aldrig sagt aldrig!

5 kommentarer:

  1. Ler igenkännande kring skobekymmer och minns när jag försökte sko den store sonen - kan säga att det hela spårade ut totalt!
    Numera säger jag inget vilket innebär att lillkillen går omkring i strumpor och joggingskor även om vi nu har tropiskt klimat - gissa om svamparna trivs;-))
    Ser att du har en diger sommarläsning framför dig! Nyfiken på vad du tycker då jag inte läst Mari Ljungstedt - något ska man ju ha kvar att längta till!

    SvaraRadera
  2. Men dessa skorna var väl fina! Var dom till dig eller till Gustav?

    Ska du "plöja" alla dessa böcker under semestern?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller generellt med om att det är bäst att aldrig säga aldrig. Men just beträffande Foppatoffeln kan jag för egen del säga aldrig. Eller i alla fall aldrig på en plats där någon ser mig. :)

    SvaraRadera
  4. Inga foppatofflor här på mig heller. Barnen har äkta, skulle faktiskt inte kunna tänka mig något annat till dem heller. Inte snygga alls men faktiskt praktiska.

    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Fina sandaler!
    Foppa är riktigt fula. men praktiska. I trädgården fungerar de väldigt bra!
    Det där med att säga jag ska aldrig sätta på mig det har man fått bakslag på ett par gånger då man efter ett tag tyckt att plagget är coolt. Jag brukar säga: Jag kommer aldrig att sätta på mig det där, men det förvånar inte mig och jag gör det!" :)
    kram

    SvaraRadera