söndag 25 juli 2010

Oemotståndliga!

När mina systrar & jag var små
åkte vi varje år till Hörby marknad.
Där köpte vi alltid körsbär!
Vi satt bak (obältade) i bilen på vägen hem
och tryckte i oss körsbären.
Pappa körde och sa varje år samma sak:
- spill nu inte på kläderna flickor för fruktfläckar går
aldrig bort!

Det blev som ett mantra för oss genom åren.
- Det går aldrig bort.

Det här var innan klorin & super vanish oxi action formulans tid.
Så det gick nog verkligen inte bort.

Varje gång jag äter körsbär så far jag bakåt i tiden till vår gamla gråa mercedes stor som ett skepp och oss tre i baksätet.
Det är märkligt hur vissa saker stannar kvar i minnet
och andra är borta i nästa sekund!

Men körsbären - de är lika goda!

5 kommentarer:

  1. minns när man åt körbärskräm med morfar - han fick alltid flest kärnor även om portionen inte var överdrivet större än min;-))

    SvaraRadera
  2. När jag var liten och var i stugan, åkte vi till hallandsåsen där de hade självplockning av körsbär. Det var svårt att balansera de höga stegarna på åsens sluttning, så det slutade med att vi klättrade upp i träden fast man inte fick. Stora spannar fick vi att lägga körsbären i men som alla vet när det gäller självplockning, äter man massor och plockar lite mindre. Vi åkte alltid dit ett helt gäng med oss "ungar" i bagaget (det var tider det). Härligt med dessa sommar minnen från barndommen, funderar bara och tänker: Hoppas jag ger mina barn tillfällen att skapa egna härliga sommar minnen. Med de tankarna säger jag God natt och Kram på dig!!

    SvaraRadera
  3. Det är väl härligt att vissa speciella saker får en att minnas speciella händelser! kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det underbart att få ha dessa minnen.

    SvaraRadera