onsdag 23 juni 2010

Nya tider!

Nu slutar den ena efter den andra på min förskola.
Skolan hägrar och de flesta barnen tar det med en klackspark.
Det nya livet verkar spännande precis som det skall.
Det är värre med deras föräldrar och med oss.
En del familjer har gått till & från förskolan varje dag i uppåt
tio år - nu är den tiden slut.
Det är alltid lika konstigt när hösten börjar och de inte dyker upp längre,
de som blivit som goda vänner till oss.
För somliga är det sorgligt - de gråter om och om igen, vi kramas och pratar
och vi får blommor - allt av tacksamhet.
Jag njuter och är stolt över vår verksamhet samtidigt som jag vet att det också är föräldrarnas insikt över att deras barn nu börjar bli stora
som gör sig gällande när tårarna trillar.
(nu finns det ju också undantag - tro inget annat)
I går fick vi ett brev från en mormor som nu också lämnar oss, när jag läste det grät även jag.

Vilken otrolig förmån jag har som arbetar med små & stora människor.
Det är mycket känslor - ibland är föräldrarna arga - då är det tungt.
men för det mesta möter vi denna tacksamhet & värme som jag inbillar mig är lite unikt
för oss som arbetar i förskolan.
Vi tar hand om det käraste en förälder har - det måste vi göra bra.

Det är sorgligt och glatt i en konstig blandning
för i augusti kommer det nya bekantskaper med nya spännande barn som vi skall
lära känna och vi skall förvånas över hur mycket våra redan inskolade barn
har vuxit till sig.

Vågar jag påstå att jag trivs på jobbet!

5 kommentarer:

  1. Tyckte alltid att jag hade ett underbart arbete när jag arbetade i förskolan - tänk att få förmånen att vara med föräldrarnas guldklimpar mer på dagen än vad föräldrarna själva har möjlighet till! Så jag är säker på att du trivs på ditt jobb för du tycks ha helt rätt inställning!
    Minns vemods känslan när vi lämnade förskolan, sen lämnade vi småskolan, innan det var dags att lämna högstadiet! Tur att gymnasiet finns;-))

    SvaraRadera
  2. Du skall vara stolt som har detta yrke. Ni är helt fantastiska mot våra barn och jag försöker såga ofta hur mycket jag tycker om mina barns fröknar och framför allt vilket jobb de gör.

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid beundrat de som arbetar med små barn! De ger många roliga och fina stunder men kan nog vara väldigt svårt ibland, både känslomässigt och annat!
    Det är härligt att höra att du trivs på ditt jobb, då förstår jag att de barn som möter dig har det väldigt bra!
    kram

    SvaraRadera
  4. Hej vännen,
    Vad härligt att ni får så mycket uppskattning. Ibland kan jag känna att man kanske inte har sagt tillräckligt ofta hur nöjda vi är över barnens dagis/skola.
    Har så svårt för att ta farväl, är alldeles för lättrörd.

    Från imorgon har hela familjen sommarlov, ska bli så härligt. Nästan åtta veckor att bara slöa och slappa. Har varit lite mycket de senaste veckorna, både jobb och kalajs.
    Har du ledigt nu?

    Här blir det midsommar på landet hos mamma å pappa i Trosa. Traditionsenligt firande med ko-bingo och stövelkastning :) De är roliga där på vischan :)

    Skönt att ni hittade en bil! Visst vänjer man sig fort vid att ha två. Köpte en Volvo V70 förra sommaren och vi är såå nöjda, hoppas ni blir det också.

    Önskar dig en mysig helg!
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Hej vännen!
    Håller så med dig i det du skriver, tyvärr är känslan inte den samma i skolan, eller skärper man sig mera som förälder inte vet jag........
    Såklart kan vi träffas en eftermiddag, det känns som evigheter sedan. Nästa vecka är ganska tom hur ser det ut hos dig.

    SvaraRadera