söndag 6 december 2009

Mumsig lussekaka!

Lussebullsbak är på gång i stugorna har jag förstått! Min kära kollega Helena bidrog med detta förträffliga recept för lite sen. Jag bakade kakan i går och tänkte skicka vidare det till er som vill åt saffranssmaken men inte orkar ställa er med fler degar i julstressen!

200g. smör eller margarin
1pkt. saffran
2 ägg
3dl.socker
1,5 dl mjölk
4dl. vetemjöl
2tsk bakpulver
Florsocker (att pudra med)

Smällt fettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt fettet i äggblandningen tillsammans med mjölk och saffran. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
Häll det i en smörad och bröad form ca:24 cm. Grädda i nedre delen av ugnen på 175°
i cirka 45-50 min.
Sikta över florsocker när den svalnat något.

Enkelt och lätt och jag lovar att ni inte blir besvikna för den är dessutom jättegod.
Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Tack ska skriva ut den! Lussekatter tar ju ändå några timmar att göra... Men ack så gott!

    SvaraRadera
  2. Fina julbilder från ditt hem(antar jag:)) som du har i sidlisten!

    SvaraRadera
  3. Åh, så härlig kakan ser ut och den smakade säkerligen så också!!
    Vi ses i morgon!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. AJ då, denna skall jag absolut baka. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  5. Mmmmm, himla bra tips! Måste provas.

    SvaraRadera