onsdag 30 september 2009

Tankar om tid!

I kväll har jag varit på biblioteket och lyssnat på fysikern Bodil Jönsson. Hon har en massa kloka tankar om vad vi gör med vår tid. Hur viktigt det är att ibland bara sitta vid tex. havet och "tomglo" som hon kallade det.
För tio år sen kom hon ut med boken: Tio tankar om tid! Jag har letat efter den i min bokhylla, men den måste vara utlånad. I alla fall kommer jag ihåg att hon inledde den med en uträkning av hur många dagar svenskarna lever i genomsnitt. Utifrån det kunde man sen räkna ut hur många dagar man själv levt och (det läskiga...) hur många dagar har man ungefär kvar att leva!
Den tanken har förföljt mig sen dess, att man skulle kunna räkna ut hur många dagar man har kvar i livet!
Det är så skrämmande, och naturligtvis räknade jag aldrig ut det heller!
Nu har hon skrivit en bok som heter: Tio år senare! Som jag tänkte läsa vid tillfälle.
Hon är en positiv liten person & en problemlösare, som det var skönt att lyssna på en stund.
Så länge hon inte pratar om hur länge livet varar, för det lär vi bli varse i vilket fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar