söndag 6 september 2009

Söndagstur med bilen!



Idag har Anders & jag kört en gammal hederlig söndagstur med bilen! Vi började med ett besök på Ting ute & inne, en favoritaffär. Jag köpte nya ljusstakar (kan man aldrig få för många) och ett halsband. Sen stoppade vi i Smyge och gick där en stund. Det ligger så fritt och fint vid havet. Vi stoppade i Beddinge och besökte food & cook shop sen kustremsan till Ystad där vi handlade mat innan vi körde hem! Det är rätt mysigt, att sitta i bilen och prata lite och titta sig omkring. Innan barnen kom finkammade vi Österlen på helgerna. Då var vi mest på jakt efter gamla avlutade möbler. Vi åkte på auktioner och köpte slagbord, byråer och fina mattor mm. Och så fikade vi på alla kafeer vi hittade. Vi körde till Småland och besökte alla glasbruk i jakt på konstglas, för det skulle man ha då. Numera står de konstverken inne i skåpen och påminner om en annan tid. Göra sig av med dem det näns jag inte, inte än i alla fall! Vi hade kompisar med samma intresse, så bilarna gick varma Skåne & Småland runt fulla med diverse "bra att ha" prylar. Det var himla roligt. Hur vi byggde upp våra hushåll och hem på alla dessa helgbilturer.

I kväll har jag lagat fisk från Morbergs fina kokbok. Jag tyckte det blev ganska likt. Det var i alla fall väldigt gott! Mycket vitt vin skulle det vara i såsen, men det blev en liten skvätt kvar till glaset också. I går hade jag ett härligt besök av min kusin Maria och hennes fyra barn. Det blev prat om både livet och döden, om jag får vara så rakt på sak. Sorgen har blivit en del av livet sen hennes pappa , min morbror, dog för en tid sedan. Det är eländigt ibland, men skönt att prata!
Hennes och min mamma har åkt iväg på gemensam semester, det gillar vi. Hoppas de får det riktigt skönt på sina vandringar i Österrike!
Nu skall jag ta en kopp kaffe och titta på Poirot tillsammans med Gustav som redan ligger inne i vårt sovrum och har myst in sig!

2 kommentarer:

  1. Oh, den kokboken är så fantastisk. Vardagsmat med lite extra piff.
    Kram/
    Cina

    SvaraRadera
  2. Låter som ni var helnöjda med kvällen... Hade så gärna varit med er... men vi får hoppas på fler tillfällen Kram Kram Sanna

    SvaraRadera