lördag 26 mars 2011

Citronpajen!

Det blev bio i gårkväll.
Hur många lingon finns det i världen.
Efter halva filmen var jag inte så imponerad - men sen började tårarna rinna och det gick inte att få stopp på dem. En väldigt rörande och nyttig film att se men som jag ändå gick ifrån med lätta steg.
Se den!

Klart jag bjuder på receptet på den goda citronpajen!

4 dl. vetemjöl
1,5 dl. siktat florsocker
125g. smör
1 ägg
Rör ihop pajdegen och tryck ut den i en pajform eller (som jag) en bakform med löstagbar kant. Låt vila i kylen en timme.
Grädda sen i 200° cirka 15 min.

Sänk temperaturen till 150° Låt pajskalet svalna något.

6 ägg
2,5 dl strösocker
0,5 - 1 dl. pressad citron
rivet citronskal
2 dl. vispgrädde
Vispa ägg, socker och citronskal luftigt tills sockret löst sig.
Häll i citronsaft och grädde och rör om väl.
Häll smeten i pajskalet och grädda i 60-70 min.
Fyllningen sjunker ihop rejält så var inte rädd för att fylla upp ordentligt.
Ät med god glass till.
Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Jag vill också se den filmen!
    Den pajen måste helt klart provas!
    kram

    SvaraRadera
  2. Pajen skall absolut bakas och filmen skall definitivt se.

    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Underbar paj men vad är det för prickar på din på bilden?Så fin såg inte min ut...

    SvaraRadera