söndag 8 augusti 2010

Tänkte prata pengar!

När jag läser tidigare inlägg så märker jag en aningens gnällighet angående vad dyrt det var i Stockholm. Jag som sätter snålhet överst på listan av alla dåliga egenskaper föll på eget grepp!
Vad som sen är dyrt eller billigt är ju en definitionsfråga och upp till var och en att bedöma.
Värdet av någonting står kanske långt över den summan som står på prislappen och då är det ju "fine" Men i bland blev vi smått chockade och jag tycker nog vi tillhör kategorin som unnar oss på semestern.
Att prata pengar är inte heller särkilt okej. Det bör man inte göra i de fina salongerna.
Men jag vill veta vad saker och ting kostar - för mig är det varken skryt eller översitteri att prata fakta. Som vad kostade resan, bilen eller soffan?
Det är kul att jämföra och få en hum om prisläget.
Det finns många värden i livet och vare sig vi vill eller ej så är pengar ett av dem!
Har man inte hälsan är pengar inte till någon nytta naturligtvis och det finns andra saker som kan radas upp där pengar kan kvitta.
Jag önskar ändå att det inte vore så tabubelagt att prata om pengar.

Några inköp gjorde jag trots allt. Ett skrin från BRUKA som jag sorterat ner några av mina halsband och armband i. Konstaterade att det blev jättebra, nu skulle jag bara behöva typ två skrin till att ha ringar och örhänge i... attans!
På NK hittade jag Mateus porslin i en ny färg. Två olika färgpigment blandade. Skålen är så fin och expiditen sa att jag var deras första kund. Fräckt!
Som den Mateus älskare jag är kom jag på att jag nog ville ha något mer i den här färgen. Dagen efter tågade vi in på NK igen bara för att höra att allt var sålt eller stod i sylten.
Så det blev attans igen där.
Vill ni veta vad det kostade så kan jag berätta att skrinet betalade jag 398kr. för och skålen kostade 325kr.
Så var det med det!

7 kommentarer:

  1. Jag tycker det är helt okey att liksom värdera olika saker! Å då måste man ju prata pengar! En fika tex kan upplevas som dyr jämfört med andra fikan och jämfört med smak och upplevelsen vid fikan.
    Ett klädesplagg kan vara dyrt i inköp men sen användas flitigt tillskillnad från det billiga plagget på Ullared som man sen inte använde så mycket!
    Skålen var helt enkelt underbar;-))
    Ibland kan det hela handla om en prismedvetenhet snarare än snålhet! Så kör på;-))

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker färg på porslinet!
    Skåpet från Bruka var också jätte fint!
    Det där med pengar är alltid ett ämne som är lite svårt att prata om. Det hänger ihop med vad man själv värderar som viktigt/värt att lägga pengar på. Men man kan vara snål mot sig själv och samtidigt vara generös mot andra. Det handlar även om vilka resurser har och vad man gör med dem.
    Jag tycker det gäller att vara medveten om vad man handlar och göra medvetna val. Tycker jag att det är värt dessa pengarna? Det är upp till var och en att göra dessa bedömningarna.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka fina saker du har köpt.

    Alltid svårt det här med pengar. Det jag inte tycket om är vänner som inte unnar några andra utan pratar om pengar enbart för nyfikenhetens skull.

    SvaraRadera
  4. Fina saker du fått med hem från semestern...färgen på skålen är underbar! Ja pengar är ett ämne som är svårt...man utgår ju alltid från sej själv och vad man vill och kan handla. Det billiga är inte alltid det billigaste i längden,likväl som det dyraste inte alltid är bäst. Numera blir det ofta att jag väntar lite längre med ett inköp och köper det jag verkligen vill ha....om det är rimligt. Fikastunden för en tjuga på Ikea värderar jag lika högt, om tillfället och sällskapet är gott,som jag värderar fikastunden på det lite "finare" fikastället med de underbara bakverken....ibland unnar man sej, för att en annan gång tänka lite ekonomiskt =)
    En vecka kvar på semestern och idag ska vi strax göra en liten utflykt på några mil till Falköping och en ostbutik som finns där! Lite av en tradition....sen blir det ost, kex och vin i kväll!

    Ha det fint å kram!!!! tina

    SvaraRadera
  5. Hej,
    ni ser ut att ha haft en mysig semester!
    Å du, jag tror att du är Sveriges piffigaste förskolelärare :)

    Hm, män och shopping är ingen bra kombo...
    Du får komma upp själv så gör jag dig gärna sällskap!

    Har handlat väldigt lite i sommar tycker jag. Jag har strosat runt i ganska många inredningsaffärer, men nej rätta känslan har inte infunnit sig.
    Å för att vara helt ärlig har jag flera gånger tänkt "hm, den var fin, men jag har ju en liknande hemma". Har pryttlar i skåp och lådor så det räcker och blir över....

    Bra skrivet om pengar, det är lite förbjudet att prata om, men lik förbaskat är de flesta (tror jag) nyfikna och vill veta vad saker kostar.
    Jag har inte några dyra möbler eller prylar hemma. Har en filosofi att det är mysfaktorn jag vill åt, spelar ingen roll att det är IKEA eller Svenskt Tenn.

    Njut nu de här sista lediga dagarna. Visst är det avkopplande att bara gå hemma och plocka och fixa lite!
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  6. Jag är som du där, jag vill gärna veta vad saker kostar och berättar gärna själv vad de kostar har dock blivit lite bättre på att inte berätta.
    Men om jag har en snygg tröja på mig och någon uppmärksammar detta tror jag att de själva skulle vilja ha en likadan och då är det lika bra att berätta både var man har köpt den och hur mycket den kostade!
    Gillar både lådan och fatet!
    kram

    SvaraRadera
  7. Åh. Gillar verkligen Mateus-porslin. tycker som du ang. pengar. Förstår inte varför det behöver var så tabubelagt. :-)

    SvaraRadera