måndag 3 augusti 2009

Fotografera mera!




Anders har precis kört till Lund med Oscar och kompis. De skall ta tåget till kompisens sommarstuga. Stugan ligger ensligt vid en härlig sjö någonstans mitt inne i mörkaste Småland. Det är förmodligen vid sjön de kommer att hänga hela veckan eftersom fiske är ett gemensamt intresse!
Vi andra får roa oss här hemma i stället. Vi var egentligen bortbjudna på middag i kväll, men blev uppringda precis, de hade feber och kräkningar i huset så middagen är uppskjuten till fredag!

Denna dagen ser ut att bli grå och mulen. Ibland har jag en tendens att följa med i den sinnesstämningen. Jag blir trött och initiativlös.
Men något som gjort mig glad på sista tiden är att jag börjat fotografera mera.
Jag har alltid tyckt det var roligt, (Anders mobbade mig när barnen var små, han påstod att jag måste tveklöst vara "extrafilms" största kund) och nu har intresset tagit fart igen.
Min pappa, som inte finns längre, hade också ett stort fotointresse.
Han sa alltid att en bild på en vy kan vara intressant, men sätt en människa i ena hörnet så får du en helt annan bild. Plötsligt blir fotot levande och du stannar lite längre vid det med din blick!
Det försöker jag tänka på när jag fotograferar. Att det är människor som är intressanta och det är på dem man kan se tidens gång!
En pappa i Oscars fotbollslag Håkan Tingström har en avundsvärd kamera med ett nästintill obscent objektiv.
Han tar matchbilder på killarna då och då, och vilka bilder det blir!!!
Han får till en perfekt skärpa, vilket inte är lätt i en actionsituation.
Han lägger ut en del av bilderna på LBK:s hemsida, dit jag snabbar mig att titta, efter matcherna.
Tänk vilken skatt det är för killarna att få med sig fina bilder på sig själv.
I gårkväll hittade jag bl.a. dessa bilder på Oscar efter helgens cup!
Vi glädjer oss, och jag inser att mitt intresse aldrig kommer att nå den nivån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar