tisdag 28 juli 2009

Solen skiner på oss!

Jag vaknar tidigt som vanligt, resten av familjen kommer att sova ett tag till. Det gör ingenting. Jag dricker mitt morgonkaffe ur en härlig keramikmugg, läser lite och tittar på morgon-tv!
I gårkväll var vi i Roma och tittade på ett sommarlustspel av Shakespeare "Som ni vill ha det"
De spelade i en klosterruin från 1100-talet, vilket var den stora behållningen. Hela ön är full av kyrkoruiner, det är rätt häftigt att tänka på tidens vingslag när man är här. Speciellt inne i Visby som är väldigt vackert.
Det slår mig, som så många andra gånger när jag är ute och reser, varför vi satt ner våra bopålar i en "by" som är byggt på 60-talet, mitt inne i landet i ett högst ordinärt hus!
Kanske är det för att man skall ha några drömmar till senare i livet.
I går var vi också i Lummelundagrottorna. Vi fick se en film om hur tre killar i 14-års åldern upptäckte grottan på 50-talet. De cyklade 1.5 mil från Visby varje söndag för att utforska grottorna. För varje besök klättrade de längre och längre in. Det var en söt berättelse som gjorde besöket mer intresant!
Raukarna har vi också hunnit med. Vi uppehöll oss där ute en hel förmiddag, vilket i vårt fall betyder mellan 12.30-14.30!
När man gått en stund och tittat kan man inte låta bli att gå i gång på stenar i alla fall. Jag tror inte man får, men det går inte att låta bli och plocka några stycken för att ta med hem.
Jag såg t.o.m Anders låta några fossiler slinka ner i fickan. Jojo!
I dag skall vi så småningom köra in mot Visby igen. Och sätta oss i härliga loungemöbler på Visby Beach Club! Barnen vill "chilla" och det kan de väl få.
Är det inte så mycket folk kan vi kanske spela Canasta också. Grabbarna har väl inte blivit "bitna" men de har i alla fall lärt sig kortspelet och tycker det är okej!
Vi kan också gå och titta på fina hus längs strandpromenaden (barnens favoritsysselsättning...)
I förgårkväll åt vi på en strandrestaurang nära vår stuga. Till förrätt beställde vi en liten trälåda rökta räkor!
Det var en smakupplevelse som man bara får en gång vartannat år ungefär, och det är det som är en av behållningarna av att vara ute och resa. Att äta god mat.
Saffranspannkakan har vi också smakat, som är en av Gotlands specialiteer. Den smakade bara lussebulle, så nu vet vi det!
Nu är kaffet slut, dags att fylla på.
Solen skiner på oss i dag igen, Det är härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar