tisdag 7 juli 2009

Bakdag!

För fyra år sen var vår äldsta son med i en undersökning angående den galopperande ökningen av glutenintollerans. Det visade sig efter ett antal tester, och utan att han märkt av något, att han var en av de drabbade!
Det blev en total omläggning av kosten, och ett nytt tänk!
Jag har varit van sen tidigare att vända & vrida på alla varor i affären i jakt på jordnötter och hasselnötter. Den lilla raden: kan finnas spår av nötter, utesluter redan många varor för oss.
Nu började även mjöljakten. Det tog ett tag att handla där i början. Nu har jag vant mig och allt flyter på. Smakerna på många varor är dessutom förvånansvärt bra.
Dock tycker sonen att de hembakta bullarna smakar bäst. Så jag försöker se till att det alltid finns något hembakt i frysen. I dag blev det kanelsnäckor och frukost bullar.
Som tur är har jag min lilla hjäpreda till hands.
Skall jag baka så ofta, sa jag till min man, så måste jag nog ha en KitchenAid!
För degen skall stå och blanda tio min. så att det kommer in luft i den, och det förstår du,
det kan jag inte göra för hand!
Jaha, sa han, då får det väl bli en kitchenAid , om det inte finns några andra att välja på.
Nej, det finns det inte, sa jag!
Nu är han inte så lättlurad, jag vet att även han gillar fina saker. För när den inte används står den fint uppe på köksbänken. Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker det är en skönhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar