fredag 13 januari 2012

Fredag med plock och god mat!

Då var det fredagsmys igen och jag tackar inte nej.
Efter att ha suttit klistrad framför TV:n nu hela veckan och tittat på Sveriges mästerkock så är inspirationen att laga mat på topp.
Kycklinggryta och risotto blir det här till middag
men först lite plock.

Kanske ser detta inte så smarrigt ut men...

...så här kan man väl tänka sig att klämma det?
Jag gjorde likadana bollar till nyår och de är oförskämt goda!

Vill ni prova så ta:
200g. philadelphiaost
8 torkade fint hackade aprikoser
4 msk. hackad mandel
1-2 dl. fint smulade ostbågar.
Rör ihop smeten och rulla små munsbitar i ostbågssmulet.
Ställ kallt.

När det inte fanns vita tulpaner så fick det bli nästfinaste färgen lila.
Det går bra det med på en fredag.

I kväll tänker jag inte missa Skavlan.
Felicis Feldt är gäst och jag är jättenyfiken vad hon har att säga om sin mamma AnnaWahlgren.
Får se om man blir sugen på att läsa hennes bok. Vill Felicia skildra sanningen eller bara förnedra?

Allra bästa fredagkvällen önskar jag er nu!

4 kommentarer:

  1. Å, tack för tipset om Skavlan! (Och ostbollarna med, såklart! :-)
    Så intressant! Vi ska bort i kväll, men då ska jag spela in programmet. Som förstföderska på nittiotalet så står ju Barnaboken i min bokhylla här hemma. Minns att jag tyckte somligt i boken var klokt, annat inte alls. Jag är mer förvånad över att så många svenskar uppenbarligen förlitat sig så på EN människas metoder. Om jag bara ser till mina egna tre barn, så tycker jag inte ens att det har gått att "uppfostra" DEM tre på samma sätt! Det som funkar för en människa, passar kanske inte den andre. Och: Bara för att man har nio barn så gör det inte automatiskt en människa till någon barnuppfostringsguru!
    Så...det ska som sagt bli intressant att höra vad Felicia har att säga!

    Trevlig kväll till dig också! KRAM // AH

    SvaraRadera
  2. De där bullarna ser goda ut och jag har också köpt tulpaner i dag! Lila och orange/lila! Gillar också de vita, de är vackra!
    Tror inte Felicia Feldt vill göra detta för att förnedra, det är säkert hennes sanning, men den verkliga sanningen får vi nog inte reda på om inte fler i familjen och släkten uttalar sig.
    kram och ha en fin fredag

    SvaraRadera
  3. Här blev det BÅDE vita o lila tulpaner för de sålde dem för 10 kr/bunten idag på ICA, veckans fredagsbomb.

    Ska också se Skavlan om jag orkar hålla mig vaken.

    SvaraRadera
  4. Tulpaner här också, älskar dom!
    Men de där bollarna känns väl lite giftiga ;-)
    Kram

    SvaraRadera