lördag 14 november 2009

Mys!

Visste man inte bättre skulle man kunna tro att det snöade på oss i gårkväll!
Allt blev gott, mysigt och sent. Det gillar jag, när gästerna dröjer sig kvar och man bara pratar det där sista, sittandes i mysdräkt och badrock.
Härligt!
Disken fick vänta tills i dag, men nu är det snyggt i köket igen.
Vi åt lax i går med svärmors goda fisksås. Den har jag bjudit på vid flera tillfällen och den blir alltid uppskattad. Den är hur enkel som helst att röra ihop och gästerna i går frågade efter receptet så varsågoda:

3-4 msk finhackad lök
3-4 msk klippt persilja
4 fiskbuljongtärningar
ca: 2 dl sherry vit,torr
5 dl. vispgrädde
5 dl creme fraiche
citronpeppar
cayennepeppar

Börja med att bryna lök och persilja, häll i sherryn och smula ner buljongtärningarna.
I med grädde & creme fraiche och smaka av med kryddorna.
Enkelt & lätt.
(mycket fett = gott)

MIF vann i går så även pojkarna var glada, de hängde en stund hos Sörensens efteråt och kom inte hem förrän sent de heller.
I dag tar vi det lugnt. det är bara Oscar som är på boxningsträning med LBK. De har kommit igång med sin träning igen efter uppehållet.
Jag går bara och myser av att ha hela helgen (nästan) framför mig!
Skall läsa lite ut och gå lite, kanske baka. Vi får se vad det blir!


8 kommentarer:

  1. Det där utebadet kan ni få köra hit och ställa på vår tomt! ;)

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för en helmysig kväll & natt!
    Det var så gott och trevligt fixat!
    Tack för receptet på den mumsiga såsen!
    Jag blir alltid lika inspirerad när jag är hemma hos dig - ert hem är så smakfullt och behagligt inrett. Vackra ting och sköna färger!
    Kram å Tack!
    //Nettan

    SvaraRadera
  3. Det verkade bli en lyckad kväll, härligt!
    Visst är det skönt att softa så här dagen efter och ändå har man halva helgen kvar.
    Gör som jag, NJUT! Så ses vi på måndag!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Tack! för en fantasiskt njutbar helkväll ur alla perspektiv - snack, god mat och dryck, gemenskap, mys och generös gästfrihet med många skratt.
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  5. Åh så härligt vi hade det! Tiden gick alldeles för fort. Tusen tack, Monne. Du är verkligen kanon på att fixa till det.
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  6. Jaha, då är det bara jag kvar som ska säga något om vår SPA kväll. Jag innestämmer med alla andra - superlativ i alla lägen - mat, arrangemang, inredning, samtalsämnen, omtanken, dryck mm.
    1000 tack för allt!!!
    Cina

    SvaraRadera
  7. Hi hi, jag bara myser av alla era kommentarer!
    Också kontrar jag med att det är gästerna som gör festen!
    Ha det gott vänner!

    SvaraRadera
  8. Idag bjöd jag familjen på laxrätten som vi fick hos dig.
    Mums Filli Babba!
    Nu sitter jag här med hur mycket sås som helst! Ett tips till er som ska göra såsen - den räcker till 8-10 pers!...och vi är 4 st i familjen, så ni kan tänka hur mycket sås som är över!
    Ha det gott!
    //Nettan

    SvaraRadera