söndag 8 november 2009

Helg = god mat!

Förra helgen var vi på 40-års uppvaktningar både fredag & lördag kvällen. Då är det skönt att vara hemma nästa helg och bara vara familjen.
I går höst fixade vi i alla krukor på trädäcket, ut med alla vissna blommor och bort med de nerfallna löven. Sen var vi och tittade på lilla bedåranda Filippa! Så mjuk och söt!
Det är nått visst med att få hålla i en nyfödd bebis!
Och se sina stora grabbar smälta med lilla tösen i knät!

På kvällen lagade vi älgfärsbiffar med klyftpotatis, grönsaksgratäng och rödvinssås. (verkar allvarligt på bilden) Rödvinssåsen blev alldeles för skarp, jag får nog hitta ett annat recept till nästa gång.
Kanske någon som har ett gott?
Vi lekte "parlamentet" inte ja, inte nej & inte tveka.
Man tycker man har flyt men rätt som det är åker man dit.
Sen lekte vi "beskriv en känd person utan att säga vem det är" på tid. Mycket lapp skrivande!
Vi började leka såna här bordslekar med barnen redan när de var mindre. Numera kommer initiativet ofta från dem själva och de hittar på nya varianter av gamla beprövade.
Alltihopa började med: "Kejsaren av Kina tycker inte om te men han tycker om kaffe!"
Den leken kan man förändra i det oändliga.
Alla pojkarna la sig sen till rätta i sofforna för att titta på Änglar & demoner, men det är ingen film för mig. Jag (& Chelsie, det är tur jag har henne när grabbarna grabbar ihop sig) la mig i sovrummet och såg Coco Chanel!
Kvinnan som myntade uttrycket "den lilla svarta"
Helt okej film.
Så var den lördagen ett minne blott, bland alla andra dagar som passerat.

I videoaffären i gårkväll sa jag till Oscar: du missade smaka den nya Marabouchoklade "Vinter"
igårkväll.
- Ja,ha. Var den god?
- Den smakade Jul!
- Nermalda småtomtar?

PS. jag lovar att inte mala ner några tomtar med julkorven. Det var bara en varm tonårspojkes sjuka humor som jag skrattar gott åt! DS.


3 kommentarer:

  1. Nja, en nermald tomte verkar inte smaka så gott... ;)

    SvaraRadera
  2. Hej min vän,
    Tänk vilket minne pojkarna kommer ha för livet - jag menar med era lekar.
    Kramizar/
    Cina

    SvaraRadera
  3. Jag har också smakat den nya Marabou chokladen - och visst kunde man (om man ansträngde sig) känna smaken av en liten småtomte.
    Eller så var det nån annan "julig" smak!

    Kram
    //Nettan

    SvaraRadera