lördag 19 februari 2011

Förberedd!


När vi skall ha gäster gillar jag att gå upp tidigt på morgonen och börja förbereda.

Oftast har jag glömt något i affären eller så behövs något kompleteras och det vill jag inte komma på en timme innan gästerna kommer. Så mycket som möjligt hackas och fixas där på förmiddagen för att sen kunna slappa några timmar på eftermiddagen.

En annan anledning till att jag förbereder allt är att jag vill vara med på mitt kalas.
Hänga i köket när alla andra skrattar i vardagsrummet är inte min grej.

Nu är det dukat - köket är kliniskt.
Det är toppen att ha kalas i februari - då funkar terassen som kylskåp.
Nu ligger jag och slöar i vardagsrummet, Anders har tagit hand om städningen och sitter nu och spånar på en musikquiz - tävling.
Lite sent ute för min smak men det är så han fungerar.
Vi börjar med bubbel och Oscars tacobricka
sen kycklinggryta och tårtbuffe till efterrätt.
När gästerna har gått i natt kommer köket att se ut som ett bombnedslag,
också helt enligt traditionen eftersom att ställa sig och diska under festen
inte gillas - det har vi gott om tid att göra sen.

9 kommentarer:

  1. Det ser ju kalasigt ut. Ditt godisfat skulle jag gärna vilja ha!Ha det så bra och stor kram.

    SvaraRadera
  2. Ett kalas helt i min smak!!
    Ha en trevlig kväll!!
    Ps,hälsa Anders att Jocke sa: Nu är det KRIG:))
    Hihi, det blir bra för oss Monica, mer blommor och drinkar!!

    SvaraRadera
  3. Smart drag med planeringen! Å ingredienserna ser ut att passa även mig i smaken;-))

    SvaraRadera
  4. Å, vilka härliga bilder! Håller med dig om att det är skönt att vara ute i god tid. Det känns bra att ha allting under kontroll så att man bara kan njuta när gästerna kommer.
    Låter trevligt med en musiktävling. Hoppas att dagen/kvällen blir riktigt, riktigt trevlig - menyn lät ju inte så dum, och lördagsgodis verkar ni ju ha så det räcker! :)

    Kram // AH

    SvaraRadera
  5. Hoppas att kvällen blir fin. Din inställning är helt rätt, självklart ska du förbereda så att du får vara med :-)

    SvaraRadera
  6. Oj vad det ser fint ut...känner igen mej såååå i din beskrivning hur du gör när du förbereder. Vill ha koll på allt...och visst är det mysigt att kunna vara med när alla gäster sitter och har det trevligt och inte stå och slita i köket. Hoppas ni hade en trevlig kväll, vilket jag är övertygad om att ni hade.

    Fin söndag till dej och KRAM!

    tina

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas ni hade en riktigt trevlig kväll! Kan ju faktiskt inte bli annat med snygg dukning, gott dricka och ett vackert godisfat!
    kram

    SvaraRadera
  8. Men vilken underbar fest. Får jag vara med??

    SvaraRadera
  9. Det ser helt underbart ut. Jag hoppas ni fick en fantastisk kväll. Vilket godisfat!

    SvaraRadera