söndag 9 oktober 2011

Glimmingehus!

År 1499 lades första stenarna till Glimmingehusborgen.
Den är magnifik i sin enkelhet där den ligger på Österlens slätt!

Genom åren har vi besökt borgen på imponerande Medeltidsfestival & Riddarspel, långbågsskytte och Medeltida gästabud med gycklare.
Det var barnens fascination av riddare som gjorde att vi började åka hit när de var små.
I gårkväll var det dags igen. Kvällen kallades Hiskeliga historier och bisarra berättelser. Det kan väl vara sjätte eller sjunde gånger vi lyssnar på Anders Granström när han lotsar oss ut i de skånska byarna med än den ena än den andra förfärliga spökhistorien.



Tillsammans med Håbbe & Christina åt vi först en bit mat hemma hos oss innan vi satte oss i bilen och körde den timmen det tar för oss att ta sig dit.
Sen blev det "eftersnack" och ett glas vin till när vi väl var hemma igen.

Härlig höstkväll i oktober!

6 kommentarer:

  1. Så mysig och trevlig det verkar vara!
    Förstår att ni hade en trevlig kväll, hoppas att maten blev så god som du hoppades:))

    SvaraRadera
  2. Alltid lika kul att hitta på saker när hösten kommer - annars kan det bli en lång transportsträcka till jul! Ser ut att ha varit en finfin kväll!

    SvaraRadera
  3. Blev du nått rädd???
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Å, vad mysigt! Sånt där älskar jag! Att bli försatt i stämning och få uppleva och lära på samma gång. Glimmingehus är verkligen speciellt! H och jag har t.o.m. sovit på parkeringen där...(I husvagn, alltså...) Ja, det får man ju inte göra, men det är vääääldigt länge sedan nu, så det borde vara preskiberat vid det här laget...
    Jättefina bilder från Milano, förresten!
    Och tack så hemskt mycket för dina fina hälsningar. Jag är lite ojämn i mitt bloggande just nu, men jag följer dina inlägg även om det ibland sker i det tysta.

    KRAM // AH

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig tradition ni har!
    Om jag inte missminner mig var ni där ifjol också.
    Bilderna från Milano är jätte fina och det verkar som om ni har haft ett bra besök varvat med jobb och fritid.
    Ha det bäst!
    Kram
    Cina

    SvaraRadera