söndag 13 maj 2012

En bra helg!


Så var värmen tillbaks i alla fall för en stund.
Tältstommen är uppe - det blir nog bra det här!
Två serievinster  är avklarade och Oscar satte sitt första A-lags mål.
Canastavinst för damerna i fredags - härligt!

Annars kan jag knappt slita mig från min
"Drunkna inte i din känslor" bok.
Jag ömsom skrattar åt min förhöjda känslighet och ömsom skäms.
I en lista på 40 punkter stämmer väldigt många in på mig, bl.a
EX:  För mig är det mycket viktigt att miljöer är tilltalande och belysningen behaglig. Det måste vara vackert och harmoniskt för att jag ska trivas.

Det har jag förstått för länge sen. Vi har gått förbi ett antal restauranger (hungriga som små grisar) för att det inte sett tillräckligt trevligt ut enligt mig.
- "släpp det och ät maten liksom" tycker familjen.
Men i boken står att är man StarkSkör eller (Stark-men-extra-känslig-för-intryck-utifrån-och-inifrån) tar miljön runtomkring så mycket energi att det helt enkelt är svårt att njuta av maten.
Jag har en fenomenal förmåga att scanna av alla rum jag befinner mig i. Det tar naturligtvis en massa onödig energi som gör att jag missar annan fakta.

EX: Jag är duktig på att skapa en trivsam atmosfär.

Naturligtvis - annars självdör jag ju!

EX: jag drabbas ofta av emotionella störtskurar. Starka och snabbt övergående.

Den har jag funderat mycket på. Det måste verka konstigt för de som känner mig hur jag så snabbt kan växla mellan glad, ledsen och sen glad igen.
Det tillhör också min personlighetstyp. Bra att veta!

Den som har en extra känslighet registrerar fler känslomässiga intryck och reagerar starkare på stimulans utifrån och inifrån och bearbetar också intryck på ett djupare plan.
Det betyder INTE att vi är svagare, snällare eller mer sympatiska än andra. Det betyder INTE HELLER att andra är okänsliga flåbusar som inte bryr sig om sina medmänniskor. Däremot betyder det att alla andra inte tar in lika många intryck lika djupt och därmed inte blir lika lätt uttröttad av stimulans!

För uttröttad blir jag om det händer mycket runtomkring mig
-"släpp det nu" säger maken 
Men det kan jag inte.
I alla fall inte hittills. Men när jag läst slut boken så kanske just den biten lättar.
Faktiskt känner jag mig plötsligt förstådd och inte helt tokig - jag kommer att läsa den om och om igen tills jag slutat skämmas!
Sen får jag nog sätta boken i händerna på maken också!!!

Nu är det godnatt efter en mycket bra helg!

8 kommentarer:

  1. Så härligt att din helg varit toppen och nu är det bara tre trevliga arbetsdagar sen är det minsann helg igen:))
    Ses imorgon!!!

    SvaraRadera
  2. Jaha, men det var ju skönt att höra att det är ett symptom på en speciell personlighetstyp att vara känslig för intryck av miljöer...
    För visst är det jätteviktigt att det är vackert och trivsamt där man vistas! Hur snobbig har man inte känt sig ibland när man förfärat sig över interiörer på Hemnet t.ex. och tänkt att "Hur 17 kan folk BO så där!?! Tänk om man var tvungen att komma hem till ett sånt hem varje dag..." Ja, det känns ju lite förbjudet och väldigt snobbigt att tänka så, men jag vill så gärna försöka ha det vackert omkring mig. Därför att jag mår bra då. Därför att jag blir lugn då. Därför att det sprider dålig energi om det är rörigt och fult runt omkring mig.
    Så är det.
    Och det var som sagt skönt att höra att det inte är något fel att känna så. Utan att jag bara är extra känslig när det gäller att registrera intryck. Bra! :)
    Fast det är klart: Ibland skulle man nog önska att man SLAPP registrera röran. Som just nu t.ex. när vi har stora garderobsröjningen här hemma och saker står överallt i väntan på att hitta sina platser...Inte så harmoniskt!
    Blir lite intresserad av att läsa boken du skriver om. Kanske ska försöka få tag på den!

    Kram kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. ....och så tillhör det nog min personlighetstyp att gå och ängslas och oroas över om det jag skrev här ovan om "fula Hemnet-hem" kan uppfattas som drygt och snobbigt...Precis som om jag har så himla fint hemma själv...Men, jag hoppas du förstår hur jag menar! Andra får ha det precis som de vill, det menar jag verkligen, men JAG skulle inte må bra av att bo i en röra! Asch - hoppas du försår vad jag menar och inte uppfattar mig som snobbig! Haha - jag tar nog och läser den där boken...

      Kramar // AH

      Radera
  3. Jomen så är det ju..särskilt viktigt att just matställen känns rena o fräscha med..Jag har väldigt svårt för att äta om stället känns sunkigt, o tyvärr har jag ätit på många sådana ställen för att vi inte orkat leta längre...hihi Men ibland får man blunda för det.
    Här är det inte så varmt, kom hem från Barcelona igår, o där var det 30 grader, så vi har väl blivit lite bortskämda ;)
    Kramar på dig vännen

    SvaraRadera
  4. Låter som en bok för mig! Jag känner igen mig i dig. Tråkiga restauranger går bort!

    SvaraRadera
  5. Jag säger bara såhär: GUD VAD JAG KÄNNER IGEN MIG!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ha ha ha, så skönt för dig att äntligen få veta att du inte är tokig :-)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  7. Jag måste helt klart köpa och läsa den boken. Känner igen jättemycket av det du skriver. Maken säger allt som oftast: "du jobbar inte nu, så släpp det", " det är över, tänk inte mer på det", "ge dig"... listan kan göras jättelång.
    Tänk om jag också kan få ett litet bevis på att jag inte är tokig!
    Kram
    Catarina

    SvaraRadera