tisdag 17 april 2012

Läcker kvinna, utsikt & flytt!

Den observanta läsaren i förra inlägget såg att jag glömt skriva hur mycket creme fraiche som skulle i kakan, men det står nu.
Nästa gång tänkte jag använda lättsaltat smör i stället för osaltat - bara för att testa om det kanske höjer kakan lite till (om det nu går?)

Sigrid.
Vilken kvinna!
En sinnlig kokbok har hon gett ut efter vinsten i Sveriges mästerkock.
Det är också en födelsedagspresent till mig från mina arbetskamrater.
Så blev det när det inte blev som det var tänkt...
och det blev så bra så!


Solen går ner i Lomma!
Denna utsikten innehar svägerska & svåger från sitt matbord i nya lägenheten!
Efter deras middagsbjudning i lördags så  kan jag nu också  sälla mig till skaran som vill flytta till Lomma.
Skogen i alla ära men den kan ändå "gå och kamma sig" 
i förhållande till havets och horisontens dragningskraft.
Nu så finns det plötsligt ytterligare ett flyttalternativ när det blir dags framöver, när Gustav gått ut gymnasiet eller när vi blivit pensionärer...

Flytten är en kul dröm att gå omkring och spekulera kring.
Kaxigt kan jag ösa ur mig den ena planen efter den andra.
Vid detta laget har vi "skullat" byggt hus ett par gånger, flyttat in till Lund (fruktansvärt centralt) har vi med, Köpt ett antal gamla skolor som vi tänker restaurera har vi också gjort samt hittat en skånelänga på landet med STOR tomt där vi ska spela krocket och badminton dagarna i ända!

Så flyter de stora planerna på medan vi trampar vidare i gamla hjulspår och verkar inte komma någonstans egentligen!
Ska ens drömmar bli verklighet?
Eller är de bäst som drömmar?

Att flytta till har jag inga problem med.
Det är flytta från som skrämmer.
Att man inte kan ångra sig!

Anders har "flyttat" till Dallas i två veckor så vi andra tre får klara oss själva ett tag.
Hoppas bara nu inte Dallas också seglar upp som ett flyttalternativ på riktigt - men jag tror väl inte det!

10 kommentarer:

  1. Jag förstår PRECIS vad du menar med att flytta från.........Kan bara tänka mig hur det har varit för våra arbetskamrater som flyttat långt...
    Jag (försöker) tänka så här: att vi provar på att flytta till Staffanstorp...Och fungerar det inte så finns säkert Sandby kvar? Det kan ju inte utplånas från jordens yta.....Eller???? Usch nu blev jag osäker.....Ojojoj..... ;)
    Nä på tal om annat.....
    Kul att du gillade "min" dag
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Oj, har Sigrid redan hunnit med en kokbok! Det var snabbt. Hoppas den är lika bra som hon är.

    Att flytta flyger också omkring i mina tankar men det är många år tills dess. Barnen får bli större först och dessutom har jag en massa krav så det känns som drömmar. Dallas hade varit något, eller hur? Sommar och sol året runt men tyvärr ingen strand...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jo vi har också många planer nu när barnen är stora men om det bli verklighet, det är en annan sak...

    Svar:
    Han är underbar! Vill verkligen inte var utan hans måndagsmail!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack söta du för din kommentar hos mig om Totte.Det har varit jobbiga dagar nu, det är tomt här hemma och man saknar honom så mycket. Men,det går bättre och bättre för varje dag och när man vet att han slipper lida och inte behöver kämpa mer så känns det lättare. Bloggen får inte allt för mycket uppmärksamhet just nu, det är mycket som händer. Dottern har varit sjuk i mer än en månad här, det började med influensa och med feber som inte släpper, mer än fyra veckor med feber.... Nu har läkare dragit igång omfattande undersökningar så vi är oroliga och detta tar all tid och ork. Vi hoppas såklart på att det är ett virus, och vi får förhoppningsvis svar snart.

    Era planer på flytt känns igen, här flyttar jag några gånger i veckan(hemnet) =) Att drömma och planera är kul och att bo så nära havet som du visar i bilden låter ju underbart!!! Just nu ska vi ialla fall framöver lägga ett golv i matrummet/vardagsrum, som ska få den berömda väggen riven intill vardagsrummet. Bara allt återgår till den vanliga vardagen och orken kommer tillbaks efter alla sjukdomar.... Golvet ligger bakom fåtöljerna i kartonger och väntar=)
    Ha en fin dag fina bloggvän!
    vi hörs...KRAM!
    tina

    SvaraRadera
  5. Nu ser jag fram emot att få smacka något från Sigrids kokbok när det är dax för dig att fixa fredagsfika! Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Vilken utsikt! Härligt!
    Jag gör som du och planerar för fullt. Håller så med om att flytta in är inga problem, det är flytta från som känns jobbigt.
    kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig utsikt...håller med om att dragningen till havet är stark. Vi har ca 17 km till havet, den enda "staden" jag kan tänka mig att flytta till är Karlshamn som ligger 3 mil bort...
    Vi har med byggt många fina hus...hihi, men jag är väldigt hemmakär så jag tror inte det blir någon flytt...än på ett bra tag i alla fall, men det är kul att drömma.
    Kramar på dig

    SvaraRadera
  8. Å, så väl jag känner igen mig i dina tankar!
    Är det något jag ångrar så är det att vi inte slog till på något av alla de fina hus vi var och tittade på för sådär 20 år sedan. Men då var vi unga och osäkra på om vi skulle klara av det ekonomiskt. Så är i efterhand så kan man bittert konstatera att vi skulle ha gjort det.
    Men vi var fega (redan då:-), och köpte det "lagomt" hus som kändes ofarligt och riskfritt. Och sedan blir man ju fast. I området, med trädgården, med grannarna etc. Och modigare har vi inte blivit med åren. Men vi slutar inte drömma. NÅN gång i livet SKA jag bo i ett sånt hus som jag vill ha. Gärna ett gammalt hus på landet. Undrar om vi är redo att ta steget när barnen flyttar hemifrån, eller om man bara TROR att det är det som hindrar en från att flytta för att ha något att skylla på...?
    Gah - jag blir så trött på mig själv att jag är så här feg. Och så är jag rädd att jag en vacker dag kommer att tycka att jag slösat bort mitt liv med att vara bara "halvnöjd" hela tiden. Med jobbet, med boendet. Alltid detta "Man vet ju vad man har, men inte vad man får..."
    Nä, jag vet inte vem jag tror ska komma och ge mig den där sparken i baken! :)

    KRAM // AH

    SvaraRadera
  9. Flytta, ett av många samtalsämnen då vi fikar .......
    Förstår att du inte vill flytta ifrån. Gillar ditt hus och vill ha dig nära, men visst får en flytt bli verklighet framöver, även för oss. Jag tycker att det är bra att flytta i tanken, då är man nog redo på ett annat sätt när det väl blir dags. Dessutom vill man säkert flytta ifrån när man hittat absolut rätt ställe att flytta till. Sigrids bok vill flytta hem till mig med men jag vet inte om jag kan hålla mig ända tills jag fyller år. Fika dags? Funderar på att köra till IKEA en kväll om du vill hänga med.
    Kramis från den som ropade från fönstret :)

    SvaraRadera