onsdag 8 augusti 2012

Med ett glatt humör!


i söndags skulle 
vi mycket riktigt ut och leta kantareller.
- Hur svårt kan det va egentligen?
Trattkantareller finns i blandskog och fuktig granskog i hela vårt land, står det att läsa på alla trevliga små hemsidor med lyckliga svampplockare. 
Tag god tid på dig, fika i korgen och njut av skogens tystnad!

Glada i hågen och med ett fantastiskt humör begav vi oss således iväg med kvällens meny planerad i tankarna. Det vattnades redan i munnen!

Flera timmar senare kom vi hem igen - i korgen låg två burkar chutney från Kiviks musteri och en EvaSolo kanna från en outlet i närheten.
Våra magar var fulla av kakor från Cafe`Annorlunda och humöret var inte lika glatt som det varit på morgonen kan jag säga!

Vi försökte faktiskt - det gjorde vi, letade och letade. Och man kan inte
göra mer än sitt bästa.
Fast spagetti & köttfärssås är föresten gott det med!

9 kommentarer:

  1. Precis så skulle jag kunna tänka mig att plocka svamp ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Stackars er. Jag ska till stugan igen om en månad. Lovar att plocka med mig hem till er då. Fast du trattisar har inte kommit ännu.
    tror att skogarna kring Veberöd har en del att erbjuda, fast fika, Eva Solo och chutney låter inte fy skam. Inte spagetti och köttsås heller för den delen.
    Vad glad jag blir att du vill gå fotokurs. Vi som så sällan har ngt att prata om......
    Min första kurs gick jag hos Medborgarskolan i Malmö. Kursledaren heter Flora och är kanon. Ganska dyrt men värt varenda krona. Kolla redan i dag på deras hemsida, då det är svårt att komma med. Tisdagar kl 19.15 -21.30 tror jag.
    Se you!
    kramis

    SvaraRadera
  3. Hahaha!!! Kan se er på spaningsturen! Såg att du ringt kom jag på nu för en stund sen. För sent att ringa dig nu. Har varit fullt upptagen av jobb idag, men hör av mig i morgon. Kram till dig och grattis till fynden även om de inte var guldgula och smakade som himlen...(fick vi nämligen i stugan efter att Alex varit i skogen i ca 30 minuter och kom tillbaka med ca 500g, förvällda, smörstekta och därefter något litet gräddstuvade på en liten toast aningens vitlökssmörad!) Filippa åt två stora och ville bara ha flera, flera, flera. Det ville vi också kan jag säga. Vi måste helt enkelt hitta något närmare ställe att hitta kantareller!!!! Kram vännen!

    SvaraRadera
  4. Kivik är inte fy skam det heller, var där förra veckan, både på musteriet och outleten. Cafe´Annorlunda - blir nostalgisk, det är 23 år sedan jag var där sist, kommer nämligen ihåg att jag var höggravid med älsta dottern och hon fyllde 23 förra veckan. Oj, vad tiden går! Sitter här i sena timmen och väntar på yngsta dottern som är på väg hem från Göteborg, har varit och tittat på matchen.
    Kram och bättre svamplycka nästa gång!
    // Catarina

    SvaraRadera
  5. Bättre svamplycka nästa gång :-)

    SvaraRadera
  6. Vad ambitiösa ni är!!!
    Att äta kantareller stekta i smör är lyx!
    Jag har flera vänner som är ute och plockar svamp men de är väldigt förtegna med var de hittar dem. Det är tydligen inte helt lätt att hitta ett bra ställe och när du väl har hittat ett så vill du behålla det för dig själv.

    Men skam den som ger sig.
    Bättre lycka nästa gång.
    Kram
    Cina

    SvaraRadera
  7. I mina hemtrakter, vid silvåkra brukar det finns gott om dem. Säg till om du vill bli visad.Kramar

    SvaraRadera
  8. Men du var ju i alla fall snygg i dina rosa stövlar där i svampskogen! ;)

    Själv plockar jag aldrig svamp. Jag är en totalt värdelös friluftsmänniska. Haha - jag älskar att vara i trädgården, men inte alls i skogen! :)

    Tack för en roligt inlägg!

    Kram Kram // AH

    SvaraRadera
  9. Vad tråkigt! Själv är jag urusel på att hitta kantareller. Jag förstår inte hur folk bär sig åt för att hitta dem.
    Kram!

    SvaraRadera